Wel of geen evenementen in Balkbrug, dat is de vraag

Velen van jullie zullen het ongetwijfeld gemerkt hebben de afgelopen weken. Onrust in het dorp rondom de evenementen in ons dorp. Vanuit de organisatie van de Trekkerslep begrepen wij dat er moeilijkheden waren met het verlenen van hun vergunning, zo kort nog voordat hun evenement plaatsvindt. De organisatie werd uitgenodigd door de gemeente voor een gesprek waarin zij hierover uitleg wilden geven. Vanuit PB Balkbrug zijn wij aangeschoven bij dit gesprek, ook wij waren zeer benieuwd wat de gemeente hierover te vertellen had. Want dat dit niet alleen om de Trekkerslep zou gaan was voor ons wel direct duidelijk.

En of het duidelijk werd dat het om meerdere evenementen ging. Nog voor dit gesprek hoorden we dat ook de Diamanthal zelf en de organisaties van de Beachvolleybal en Reestdal Fun Run al bericht hadden gehad vanuit de gemeente. Laten we voorop stellen dat de intentie van de gemeente absoluut niet is om de evenementen te schrappen. Zij beseffen heel goed dat deze evenementen de leefbaarheid van ons dorp ten goede komt. Daarom is in eerste instantie de vraag neergelegd bij de genoemde organisaties of er uitgeweken kon worden naar een andere locatie, zodat het evenement én door kan gaan én er tegemoet kan komen aan de bezwaren die er gekomen zijn vanuit inwoners.

Bezwaren

De afgelopen jaren zijn er namelijk bij de gemeente meerdere bezwaren/meldingen binnengekomen. Deze gingen over het aantal evenementen wat georganiseerd wordt bij de Diamanthal. Men vond dit teveel op 1 locatie en in strijd met het beleid van de gemeente. Hierop is een intern onderzoek gestart door de gemeente en hebben juristen het verlenen van de vergunningen onder een vergrootglas gelegd. Hieruit is naar voren gekomen dat er bij de Diamanthal en een deel van het stuk land ernaast – wat als 1 locatie gezien wordt doordat ze direct naast elkaar liggen – een beperking ligt wat betreft het aantal evenementen dat daar buiten mag plaatsvinden. Een beperking die al tientallen jaren bestaat en waar niet eerder aan getoetst is bij het verlenen van de vergunningen. En een beperking waardoor dus nu de evenementen onder spanning kwamen te staan.

Oplossing

Een pasklare oplossing voor deze spanning is er (nu nog) niet. Als PB Balkbrug hebben we op dit moment korte lijnen met de betrokken wethouders en ambtenaren. Zowel de gemeente als wij beseffen dat het van belang is dat er op zeer korte termijn duidelijkheid komt voor alle organisaties en inwoners. Voorop staat dat er de intentie is om de evenementen gewoon door te kunnen laten gaan. Dit jaar, maar ook de komende jaren. Voor de langere termijn zullen er later in het jaar gesprekken gevoerd gaan worden, in welke vorm is nu nog niet bekend. De gemeente en wij werken hard aan een oplossing en deze zal er zeker komen.

Blijf in gesprek en houdt begrip voor elkaar

Tot slot nog een laatste oproep aan alle mensen die zich betrokken voelen bij dit onderwerp.

We begrijpen dat dit nieuws impact heeft op vele mensen in en om ons dorp, of je nu voor of tegen de evenementen zou zijn. En die impact brengt ook gevoelens met zich mee. Van onrust, boosheid, angst, noem het maar op. Laat deze emoties niet de overhand krijgen, maar blijf in gesprek met elkaar en houdt begrip voor elkaars situatie en standpunten. Het afgelopen weekend zagen wij online een enorm felle discussie ontstaan door o.a. een geplaatste blog op Facebook. Iedereen is zeker vrij om zijn mening te uiten, maar de  polarisatie die hierbij ontstond gaat zeker niet meehelpen aan een oplossing.

Meerdere keren werd er over de evenementen gezegd dat ‘we met elkaar in zo’n mooi dorp wonen en dat we dat leefbaar moeten houden’. Laten we dat ook doen. Laten we ons mooie Balkbrug leefbaar houden. Balkbrug heeft laten zien dat we groot zijn in het organiseren van mooie en gezellige evenementen, laten we ook tonen dat we groot zijn in de manier waarop we met elkaar omgaan.